مولفین مجموعه تاریخ علم یا داستان

درباره‌ی مولفین

 

فومنکو، آناتولی تیموفیویچ

متولد 1945، آکادمیسین آکادمی علوم روسیه، عضو حقیقی علوم طبیعی روسیه (RANS)، عضو حقیقی آکادمی بین‌المللی مدارس عالی (IAS of HS)، عضو حقیقی آکادمی علوم فنی فدراسیون روسیه (ATS RF)، دکتر در علوم فیزیک و ریاضی، پرفسور، رییس گروه آموزشی هندسه دیفرانسیل و کاربردها در دانشکده‌ی ریاضیات و مکانیک دانشگاه لومونوسوف استان مسکو. او مساله مشهور سطح مسطح را در تئوری سطوح حداقلی طیفی حل کرد و نظریه‌ی طبقه‌بندی باریک نظام‌های دینامیک هامیلتونی انتگرال‌پذیر را ابداع کرد. او به خاطر کارهایش بر روی نظریه‌ی نامتغیرهای خمینه‌ها و نظام‌های دینامیک هامیلتونی برنده‌ی جایزه دولتی فدراسیون روسیه در سال 1996 (در رشته‌ی ریاضی) شد. فومنکو مولف 250 کار علمی و 24 تک‌نگاری و کتاب درسی، و متخصص در رشته‌های هندسه، توپولوژی، محاسبه‌ی تغییرات، تئوری سطوح حداقلی، توپولوژی سیمپلکتیک، هندسه و مکانیک هامیلتونی و هندسه‌ی کامپیوتر است. وی همچنین خالق چندین کتاب در زمینه‌ی بسط و کاربرد شیوه‌های نوین تجربی ـ آماری برای تحلیل گاه‌شماری‌های تاریخی و گاه‌شناسی دوران باستان و قرون وسطاست.

نوسوفسکی، گِلِب ولادیمیرویچ

متولد 1958، کاندیدای علوم فیزیک ـ ریاضیات (دانشگاه دولتی مسکو، 1988)، متخصص در فرضیه‌ی احتمال، آمار ریاضی، نظریه‌ی فرایندهای تصادفی، نظریه‌ی بهینه‌سازی، معادلات دیفرانسیل تصادفی، مدل‌سازی رایانه‌ای از فرایندهای تصادفی. وی در انستیتو تحقیقات فضایی (مسکو)، انستیتو موستانکین مسکو و نیز در ژاپن در پروژه‌ی همکاری علمی میان دانشگاه دولتی مسکو و دانشگاه آیزو در زمینه‌ی هندسه‌ی کامپیوتر کار کرده است. در حال حاضر او در سمت دانشیار کرسی هندسه‌ی دیفرانسیل و کاربردهای آن در دانشکده‌ی مکانیک و ریاضیات دانشگاه دولتی مسکو مشغول به کار است.

فومنکو، تاتیانا نیکولایونا

دکتر در علوم فیزیک ـ ریاضیات، پرفسور گروه آموزشی ریاضیات عمومی دانشکده ریاضیات رایانه‌ای و سایبری دانشگاه دولتی مسکو. او بالغ بر 80 تالیف علمی و روش‌شناختی در زمینه‌ی توپولوژی جبری و کاربردهای آن و نیز نظریه‌ی سیستم‌های پیچیده دارد. فومنکو همچنین از زمره‌ی مولفان کتاب درسی محبوب دانشگاه‌ها، «درآمدی بر توپولوژی»، بوده که 5 بار در روسیه و خارج از کشور تجدید چاپ شده است. وی سال‌ها در انستیتو فولاد و آلیاژ مسکو کار کرده است. در سال 1991، فومنکو به انجام تحقیقات علمی و ایراد درس‌گفتارهایی 6 ماهه در زمینه‌ی توپولوژی جبری در دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور (کانادا) پرداخت. او یکی از اعضای جامعه‌ی ریاضی مسکو نیز هست.

کالاشنیکوف، ولادیمیر ویاچسلاُوهیچ

(1941- 2001) دکتر در علوم فیزیک ـ ریاضیات، پرفسور، متخصص نامدار در زمینه‌ی نظریه‌ی احتمالات کاربردی. حیطه‌ی علائق کالاشنیکوف شامل مدل‌های خدمات عمومی، داشتن قابلیت اطمینان، ریسک، شبیه‌سازی مدل سیستم‌های تصادفی می‌شد. او به ویژه ساز و کارها و نحوه‌ی سنجش پایداری و دیگر کیفیت‌های مدل‌های گفته‌شده در بالا و دیگر فرایندهای تصادفی را به دست آورد. نتایج این تحقیقات به نحو گسترده‌ای در جوامع علمی مورد توجه قرار گرفت. کالاشنیکوف عضو تحریریه چندین مجله داخلی و بین‌المللی بود و بیش از 160 اثر علمی، شامل 10 تک‌نگاری (منتشر‌شده در کشورمان و خارج) را به چاپ رسانید. ماحصل کار او در شماری از کتب مرجع و دانشنامه‌های تخصصی بازتاب پیدا کرد. کالاشینکوف به دلیل فعالیت‌های خود در زمینه‌ی مدل‌سازی برنده‌ی جایزه‌ی دولتی اتحاد جماهیر شوروی در 1986 شد.

دیدگاهتان را بنویسید